Programma
Transparantie in de zorg: het nieuwe normaal? | Maike Schepens
08:40 - 10:00
In 2006 werd met de invoering van het nieuwe zorgstelsel een belangrijke belofte gedaan: meer transparantie over de kwaliteit van zorg. Die belofte was helder. Transparantie zou patiënten helpen betere keuzes te maken en zorgaanbieders stimuleren tot verbetering. Maar de praktijk bleek weerbarstig. 2015 werd zelfs uitgeroepen tot het jaar van de transparantie. Maar als we nu, tien jaar later, de balans opmaken:
· Waar staan we dan eigenlijk?
· Wat heeft het patiënten concreet opgeleverd?
· Waarom blijft kwaliteitsinformatie moeilijk vindbaar, begrijpelijk en vergelijkbaar voor patiënten?
In mijn bijdrage neem ik jullie mee in de visie van Patiëntenfederatie Nederland op transparantie van kwaliteit in de medische specialistische zorg. Hoe kunnen we dit samen beter op gang brengen voor nog betere zorg én een sterkere positie van patiënten. En: hoe kunnen we de kracht van de ‘coalition of the willing’ benutten om een stap verder te komen?
Sprekers
Maike Schepens
Maike Schepens is Kwartiermaker zorgtransparantie bij Patiëntenfederatie Nederland. Zij is opgeleid tot ziekenhuisapotheker in het Amsterdam UMC en daarna werkzaam geweest bij Boston Consulting Group. Sinds 2012 houdt zij zich bezig met transparantie van kwaliteit van zorg, waarvan de eerste 7 jaar vanuit Zorgverzekeraars Nederland. Wanneer de toegang tot zorguitkomsten lastig werd, onderzocht zij proxy-uitkomsten met behulp van declaratiedata. Haar promotie-onderzoek getiteld Measuring what Matters Using claims data to evaluate healthcare outcomes and volume-outcome relationships heeft geleid tot moties, kamervragen, een kamerbrief (Kamerbrief over informatie over kwaliteit van medisch specialistische zorg voor patiënt | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl) en diverse artikelen in de media.